MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Na Politechnice Krakowskiej powstało laboratorium VR. Pozwala na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Pracownia VR na WIL
Pracownia VR na WIL Jan Zych
Baza laboratoryjna Politechniki Krakowskiej poszerzyła się o unikatową pracownię komputerową - laboratorium VR na Wydziale Inżynierii Lądowej. Jego wyposażenie wprowadza na wyższy poziom możliwości dydaktyczne uczelni. Innowacyjne techniki będą wykorzystywane w edukacji przyszłych inżynierów budownictwa cyfrowego. Zgromadzony w laboratorium sprzęt wraz z oprogramowaniem pozwoli też wesprzeć kształcenie z zakresu informatyki, grafiki komputerowej czy na specjalnościach związanych z tworzeniem gier komputerowych.

Laboratorium, stworzone na I piętrze budynku Galerii GIL (ul. Warszawska 24), zostało pomyślane jako zaplecze naukowo-dydaktyczne dla studentów specjalności "Budowle - informacja i modelowanie (BIM)" na kierunku budownictwo (II stopień). Wyposażenie nowej sali laboratoryjnej VR WIL składa się z 13 stanowisk komputerowych VR (12 stacji studenckich i jednej stacji dla prowadzącego zajęcia). Każde stanowisko zawiera komputer z wydajnymi podzespołami, a także dwa monitory, gogle VR - przenoszące do wirtualnej rzeczywistości.

Umeblowanie sali zostało tak zaaranżowane, by pozostawić dużą przestrzeń na środku, która pozwoli na swobodne poruszanie się w goglach VR, a tym samym zapewnieni ich użytkownikom najlepsze wrażenie przestrzeni. - Przygotowanie odpowiedniego miejsca na "spacery" w goglach VR wymagało rekonfiguracji dwóch pomieszczeń i połączenia ich w jedną salę - zwracają uwagę przedstawiciele uczelni.

Jak tłumaczy dr inż. Jacek Magiera, w sali wirtualnej rzeczywistości realizowane będą różne scenariusze dydaktyczne dla specjalności BIM.

- Planujemy wykorzystanie technologii VR np. do wizualizacji projektów w 3D, weryfikację założeń projektowych i sprawdzenie, jak projektowany obiekt będzie wyglądał oraz czy jest po prostu dobrze zaprojektowany. To jedno z prostszych zastosowań technologii VR w projektowaniu budowlanym. Pamiętajmy jednak, że uczymy młodych adeptów sztuki budowlanej i na tym etapie ich rozwoju zawodowego wyobrażenie sobie, czy np. projektowana konstrukcja stalowa lub żelbetowa jest nie tylko funkcjonalnie dobra, ale i estetyczna, dobrze i harmonijnie zaprojektowana, nie przesłania istotnych elementów obiektu architektonicznego lub współgra z otoczeniem - zdecydowanie do łatwych nie należy. Dzięki nowej sali znacznie ułatwiamy to zadanie - wyjaśnia dr Jacek Magiera.

Na realizację przedsięwzięcia - szacowanego na około 300 tys. zł - udało się pozyskać finansowanie (ok. 155 tys. zł) ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój w ramach projektu "REG - region uczący się". Utworzenie pracowni wsparły też współpracujące z Politechniką: sądecka firma Erbet (przeznaczyła na nowe laboratorium PK ponad 40 tys. zł, co pozwoliło wyposażyć salę w meble, nadać wnętrzu nowoczesny wygląd oraz sfinansować zakup sprzętu multimedialnego) i firma Omega Communication.

- Modelowanie informacji o budynkach i wirtualna rzeczywistość nie powinny już być traktowane jako nowinki techniczne, ani też jako alternatywa nowoczesnych koncepcji projektowania inwestycji budowlanych. Tak naprawdę jest to jedyne rozwiązanie, które będzie obowiązywało do tego celu w bliskiej przyszłości. W związku z tym przed Wydziałem Inżynierii Lądowej stoi ogromne wyzwanie dotyczące m.in. przebudowania programów kształcenia tak, aby z technologii BIM zrobić fundament kształcenia. Nowe laboratorium VR jest pierwszym takim na Politechnice Krakowskiej. Mamy absolutną świadomość, że ta technologia zawita w niedługim czasie także do innych laboratoriów i to nie tylko pracowni na naszym wydziale, ale też w innych jednostkach PK. Deklarujemy pełną współpracę w wykorzystaniu potencjału laboratorium VR oraz potencjału zespołu z Katedry Technologii Informatycznych w Inżynierii, który powołał je do życia - powiedziała podczas otwarcia laboratorium dziekan WIL prof. Lucyna Domagała.

W laboratorium VR WIL wykorzystywane będą innowacyjne techniki immersyjnego nauczania VR w kształceniu inżynierów budownictwa cyfrowego. Kadra Wydziału Inżynierii Lądowej ma też nadzieję na użycie technologii VR jako platformy współpracy, uczenia przez (wirtualne) działanie, rozwoju kompetencji miękkich.

- Naszym celem jest próba takiego przygotowania absolwentów specjalności BIM, aby byli gotowi do podjęcia wyzwań współczesnego rynku budownictwa cyfrowego, otwartych na innowacje i potrafiących stosować je w codziennej praktyce zawodowej, kompetentnych w używaniu najnowszych technologii informatycznych w realizowanych projektach - wspomina dr Jacek Magiera.

Możliwości nowego laboratorium dydaktycznego wykraczają poza obszar modelowania informacji o budynku. Zainteresowanie aparaturą sali VR wyraziły już władze Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PK. WIiT planuje wykorzystać potencjał sprzętowy m.in. do tworzenia przez studentów gier VR oraz aplikacji wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Wydział Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej także jest zainteresowany infrastrukturą nowego laboratorium. "Co ważne, jego potencjał został zauważony przez inne instytucje nauki, co może skutkować kooperacją w przyszłości" - zwraca uwagę uczelnia.

Grupę krwi u człowieka można zmienić, to przełom!

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Na Politechnice Krakowskiej powstało laboratorium VR. Pozwala na zanurzenie się w wirtualnej rzeczywistości - Dziennik Polski

Wróć na krakow.naszemiasto.pl Nasze Miasto